Digiapu
Täältä löydät tietoa ja apua esimerkiksi digilaitteiden käyttöön ja verkossa toimimiseen. Sivustolle kootaan kotiseutusi digituen tarjoajat sekä erilaisia digilaitteisiin ja sähköisiin palveluihin liittyviä ohjeistuksia. Esittelemme myös Tuetaan toisiamme -digiryhmätoimintaa, jossa digitaitoja voi oppia yhdessä vertaisten kanssa.
Apuvälineet
Tietoteknisiin apuvälinepalveluihin hakeutuminen
Sairaus voi luoda toimintakyvylle rajoitteita, jotka aiheuttavat digilaitteiden käyttöön haasteita. Esimerkiksi puhelimen tai tabletin käyttö voi olla hankalaa vapinan vuoksi, tai pöytätietokoneella työskentelyyn on hankala löytää sopivaa ergonomista asentoa. Voi myös olla, että puheen tuottamisessa on niin suuria hankaluuksia, että tietotekniikkaa on hyödynnettävä kommunikoinnin apuvälineenä. Tällaisissa tilanteissa voi olla tarpeen hakeutua tietoteknisiin apuvälinepalveluihin.
- Ensin havaitaan toimintakyvyn rajoite, joka vaikeuttaa arjesta selviytymistä ja luo tarpeen apuvälinepalveluille. Apuvälinetarve voi tulla esiin myös lähimmäisten, kuntouttajien tai muiden toimijoiden havaitsemana.
- Kun tarve on havaittu, hakeudutaan julkisen terveydenhuollon yksikköön. Siellä esimerkiksi puhe-, fysio- tai toimintaterapeutti kartoittaa toimintakykyä tarkemmin.
- Mikäli tarvetta apuvälinepalveluille ilmenee, lääkäri tai muu alan ammattilainen (esimerkiksi toimintaterapeutti tai kuntoutusohjaaja) tekee lähetteen apuvälinekeskukseen apuvälinearviointiin. Ilman lähetettä arviointiin ei voi päästä.
Apuvälinepalvelut ovat käyntien ja apuvälineiden lainauksien osalta maksuttomia. Palveluita voidaan toteuttaa tarvittaessa asiakkaan omassa toimintaympäristössä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kotona olevaa työpöytää, jossa on tarkoitus käyttää tietokonetta.
Apuvälinepalvelun prosessi voi olla lyhytkestoinen tai todella pitkäkin. Varsinkin etenevissä sairauksissa prosessin kesto on pidempi, sillä palvelun tarve muuttuu jatkuvasti oireiden kehittyessä. Tärkeää on muistaa, että prosessi on aina yksilöllinen. Oman hyvinvointialueesi apuvälinepalveluista löydät parhaiten ajankohtaista tietoa hyvinvointialueiden omilta internet-sivuilta (esimerkiksi Pirkanmaa: pirha.fi , Varsinais-Suomi: varha.fi)
Muut välineet ja helppokäyttötoiminnot
Tietokoneen käyttöä voi helpottaa myös muilla kuin apuvälineratkaisuilla. Joillain niin sanotuilla ”tavallisilla” tietokonetarvikkeillakin (hiiret, näppäimistöt, kyynärvarsituet, telineet) voi edistää laitteen käyttöä. Näitä voi ostaa tietokonetarvikkeita myyvistä elektroniikkaliikkeistä ja verkkokaupoista. On hyvä tiedostaa, että liikkeiden valikoimissa on eroja, eikä niistä ostettaessa välttämättä pääse kokeilemaan auttaako kyseinen väline omassa arjessa. Erikoissairaanhoidon apuvälinepalveluista on tarvittaessa saatavilla ohjausta ja apua myös tämänkaltaisten välineiden valintaan ja hankintaan. Joillakin hyvinvointialueilla on mahdollisuus saada apuvälinepalveluista myös tämänkaltaisia välineitä lyhytaikaiseen kokeiluun. Kokeilun kautta on mahdollisuus saada paremmin tietoa, onko kyseisestä välineestä itselle apua ennen lopullisen hankintapäätöksen tekemistä.
Lisäksi helpotusta digilaitteiden käytön haasteisiin voi tuoda laitteiden helppokäyttötoiminnot. Tällaisia digilaitteen käyttöä helpottavia asetuksia voi esimerkiksi olla tekstin suurentaja, kaksoisklikkauksen poistaja, raahaus-toiminnon helpottaminen tai sanelutoiminto. Apua helppokäyttötoimintojen käyttöönottoon on saatavilla esimerkiksi oman alueesi digiavun tarjoajilta.
Tietoa apuvälineistä kuvina ja videoina
Klikkaamalla alla olevia otsikkopalkkeja avautuu sisältö.
Webinaarit
Toimintaterapeutti Terhi Pärssisen webinaarikokonaisuus tietoteknisistä apuvälineistä:
- Tietokoneen käytön edistäminen: pöytäkoneet ja kannettavat tietokoneet
- Tablet-tietokoneet, puhelimet & ympäristönhallinta-laitteet