Ensin kannattaa ottaa yhteys omaan hoitotahoon ja yrittää selvittää asia yhteisellä keskustelulla. Jos tämä ei tuota tulosta, ota yhteys hoitoyksikön potilasasiamieheen. Potilasasiamies neuvoo puolueettomasti ja mahdollisesti avustaa muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä Potilasvakuutuskeskukselle. Kaikilla terveydenhuoltoyksilöillä on oma potilasasiamies, sekä julkisella että yksityisellä puolella.
Jos yhteydenotto ja muistutus terveydenhuollon yksikköön ei ole auttanut, voit tehdä kantelun oman alueesi aluehallintovirastoon. Kantelu on viranomaiselle tehty ilmoitus laiminlyönnistä tai virheellisestä menettelystä. Kantelun voi tehdä omasta tai toisen puolesta, ja se on maksutonta. Lisätietoja kantelusta aluehallintovirastosta: https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut
Jos epäilet hoitovirheen johtaneen vaikeaan, pysyvään vammautumiseen tai kuolemaan, niin Valvira käsittelee kantelun. Kantelun Valviralle voi tehdä myös sähköisesti: https://services.valvira.fi/landing.html
Tavallisesti aluehallintovirastot ja Valvira eivät käsittele yli kaksi vuotta vanhoja tapauksia.