Ajankohtaista

Välitämme tietoa tutkimuksista, hoidoista ja itsehoitomahdollisuuksista. Vertaistarinoita unohtamatta. Selaa uutisia ja henkilötarinoita.

Kelan korvaamat taksimatkat 1.7.2018 alkaen

25.5.2018

Sairausvakuutuslain muutos ja Laki liikenteen palveluista astuvat voimaan 1.7.2018.

Näiden lakien voimaantulo tuo muutoksia Kelan korvaamiin taksimatkoihin.

Kelan korvaama taksimatka täytyy aina tilata tilausvälityskeskuksesta, joka on tehnyt Kelan kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä. Näin asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa ja maksaa matkasta vain yhdensuuntaisen matkan omavastuun.

Jos asiakas tilaa taksin muualta, ei asiakas saa korvausta tällaisesta matkasta. Asiakas ei voi myöskään hakea itse jälkikäteen korvausta taksimatkan kustannuksista Kelasta.
Kelan korvaamien taksimatkojen tilauspuhelinnumerot muuttuvat 1.7.2018 alkaen 0800 –alkuisiksi ja puhelu on tilaajalle maksuton.

Yhden tilauspuhelun aikana asiakas voi tilata kaikki tiedossaan olevat ajanvaraukseen perustuvat matkat tulevalle 14 päivän ajanjaksolle. Samalla tilauspuhelulla voi tilata sekä meno- että paluumatkan, jos matkan ajankohdat ovat tiedossa. Paluumatkan voi kuitenkin ajaa eri kuljettaja. Matka tulee tilata viimeistään matkustusajankohtaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Akuutit matkat voi tilata silloin, kun matkan tarve syntyy.

Taksimatkojen korotettu omavastuu

Aiemmin käytössä ollut taksimatkojen korotettu omavastuu poistuu 1.7.2018 alkaen.
Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat tulee tilata Kelan kanssa sopimuksen suorakorvausmenettelystä tehneestä tilausvälityskeskuksesta, jolloin asiakas maksaa yhdensuuntaisesta matkasta enintään 25 euron omavastuun.

Saattajan matka

Saattajan matkakuluista saa korvausta, jos terveydenhoitohenkilökunta on katsonut saattajan tarpeelliseksi asiakkaan terveydentilan vuoksi. Jatkossa saattajan matkasta saa korvauksen yhdessä tehdyn matkan osalta. Saattajan yksi tekemä matka korvataan silloin, kun se alkaa asiakkaan kotiosoitteesta tai päättyy sinne esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas jää hoitoon terveydenhuoltoon ja saattaja tekee paluumatkan yksin. Tieto saattajan mukaan tulemisesta tulee ilmoittaa aina matkan tilauspuhelussa.

SV 67 todistus, kun terveydenhuollon ammattihenkilö tilaa matkan

Jos terveydenhuollon ammattihenkilö tilaa yksittäisen taksimatkan asiakkaan terveydentilan perusteella, ei näistä matkoista tarvita erillistä SV 67 todistusta 1.7.2018 jälkeen.

Kotikunnan taksin käyttö poistuu

Taksimatkojen suorakorvausmenettelyssä oman kotikunnan auton pyytäminen ei ole enää mahdollista 1.7.2018 jälkeen.

Vakiotaksiasiakkuus

Alle 16-vuotiaalla tai vaikeasti sairaalla lapsella on edelleen oikeus vakiotaksiin eli tutun taksinkuljettajan käyttöön. Oikeus vakiotaksiin voidaan myöntää asiakkaalle myös yksilöllisen harkinnan perusteella. Siihen vaikuttaa asiakkaan terveydentila ja avun tarve kuljetuksen aikana. Edellytyksenä vakiotaksikuljetuksen järjestymiselle on, että Kelan korvaamia taksikuljetuksia järjestävä tilausvälitysyhtiö pystyy osoittamaan asiakkaalle vakituisen kuljettajan tai asiakkaan aiemmin käyttämä kuljettaja toimii tilausvälitysyhtiön alihankkijana.

Uudet tilauspuhelinnumerot asiakkaille 1.7.2018

Maakunta Tilausnumero
Etelä-Karjala 0800 50123
Etelä-Pohjanmaa 0800 99090
Etelä-Savo 0800 302245
Kainuu 0800 93153
Kanta-Häme 0800 98821
Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa 0800 93150 (suomi) 0800 93152 (ruotsi)
Keski-Suomi 0800 302259
Kymenlaakso 0800 302333
Lappi 0800 302240
Pirkanmaa 0800 98811
Pohjanmaa 0800 99000
Pohjois-Karjala 0800 302255
Pohjois-Savo 0800 302250
Päijät-Häme 0800 94220
Satakunta 0800 120001
Uusimaa 0800 96130 (suomi) 0800 96140 (ruotsi)
Varsinais-Suomi 0800 130001 (suomi) 0800 130002 (ruotsi)

Lisätietoja: www.kela.fi/matkat tai puhelinnumerosta 020 692 204.
Kela

Julkaistu 25.05.2018

Lue myös